فعالیت‌های کوه تفتان خطری برای سکونت‌گاه‌ها و گردشگران ندارد

عضوهیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: فعالیت های اخیری که در کوه تفتان رخ داده است هیچ مشکلی برای سکونت گاه های انسانی و گردشگران ندارد.

به گزارش میراث آریا، سیروس قنبری در خصوص فعالیت های اخیر رخ داده در کوه تفتان واقع در استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: به طور کلی آتشفشان یک پدیده زمین شناسی است که توسط آن مواد آتشفشانی به صورت‌های مذاب، گاز، جامد و یا هر سه مورد از درون زمین به سطح زمین راه می‌یابند و انباشت این مواد در دهانه های خروجی، برجستگی هایی به نام قله آتشفشانی ایجاد می‌کند.

عضوهیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان افزود: گازهای آتشفشانی می‌توانند تأثیرات مختلفی بر روی محیط زیست طبیعی و سکونت‌گاه های انسانی داشته باشند. برای مثال، دی‌اکسید گوگرد می‌تواند با آب و اکسیژن واکنش نشان داده و به باران اسیدی تبدیل شود که برای زندگی گیاهی و جانوری بسیار مضر است. همچنین این گازها می‌توانند بر سلامت انسان تأثیرگذار باشند، به خصوص اگر به مقدار زیاد و در نزدیکی مناطق روستایی وشهری آزاد شود.

او ادامه داد: کوه تفتان که در جنوب‌شرقی ایران و در استان سیستان وبلوچستان واقع شده و یک کوه یک آتشفشان نیمه‌فعال است و به دلیل فعالیت‌های آتشفشانی خود شناخته شده است. اخیراً و در دو هفته گذشته، گزارش‌هایی منتشر شده که نشان می‌دهد خروج گاز و بخار آب از دهانه‌های این کوه افزایش یافته است.

به گفته قنبری، بر اساس گزارش‌ها و نظرات برخی از همکاران اینجانب از جمله دکتر صمد فتوحی ژئوموفولوژیست دانشکده جغرافیا وبرنامه ریزی محیطی دانشگاه سیستان وبلوچستان، این افزایش در خروج گاز و بخار آب به دلیل نزولات آسمانی بیشتر در سال جاری بوده و به نظر نمی‌رسد که نشانه‌ای از فوران آتشفشانی باشد.

عضوهیئت علمی دانشگاه سیستان وبلوچستان گفت: بارش‌های خوب زمستان گذشته و بهار امسال و ایجاد روان آب‌های سطحی فراوان در استان سیستان و بلوچستان و نفود به لایه های درونی زمین و ترکیب با گوگردهای این کوه سبب شده تا هم بخار آب خروجی زیادتر گردد و هم گازگوگرد ناشی ازحل شدن گوگرد در آب‌های نفوذی درهنگام خروج بیشتر شود.

او افزود: گوگرد کوه تفتان می‌تواند در صورت خروج به مقادیر زیاد، تأثیراتی بر محیط زیست و سلامت انسان‌های روستایی و شهری پیرامون کوه تفتان داشته باشد. با این حال، مسئولین محلی و کارشناسان زمین‌شناسی دانشگاه سیستان وبلوچستان وسازمان زمین شناسی استان تأکید کرده‌اند که فعالیت‌های اخیر کوه تفتان خطری برای سکونتگاه های انسانی پیرامون آن ندارد و بارها در طی سال های پیشین اتفاق افتاده است.

دانشیار دانشکده جغرافیا و برنامه ریزی محیطی دانشگاه سیستان وبلوچستان خاطرنشان کرد: گازهای آتشفشانی نقش مهمی در فرآیندهای زمین‌شناسی دارند و می‌توانند تأثیرات قابل توجهی بر محیط زیست و سلامت انسان داشته باشند. درک این ترکیبات و تأثیرات آن‌ها برای مدیریت مخاطرات آتشفشانی و حفاظت از سکونتگاهای انسانی و اکوسیستم‌های آسیب‌پذیر ضروری است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403032701490
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha